Konflik Hubungan Islam Dan Yahudi

Sejarah mencatatkan hubungan umat Islam dengan kaum Yahudi bermula setelah Nabi Muhammad SAW berhijrah ke Madinah. Hubungan ini lebih banyak bersifat politik sebab sebelum Nabi Muhammad berhijrah, di Madinah sudah terdapat orang Yahudi.

Mereka sangat berpengaruh dari segi politik dan ekonomi serta sukar untuk membezakan dengan orang Arab setempat kerana hubungan perkahwinan, pemakaian nama Arab dan juga terdapat orang Arab yang menganut agama Yahudi.

Antara suku Yahudi yang tinggal di Madinah ialah Bani Nadir, Bani Quraizah dan Bani Qainuqa. Persaingan serta permusuhan Bani Khazraj dan Bani Aus, dua suku utama asli Madinah amat menguntungkan umat Yahudi.

Untuk memelihara kerukunan dan keutuhan warga Madinah, melalui Piagam Madinah, Rasulullah SAW menyatukan mereka yang tidak hanya terdiri daripada orang Islam dengan orang Arab tetapi juga kaum Yahudi. Dari segi politik antara Islam dan Yahudi sebenarnya tidak begitu baik kerana sejak zaman Rasulullah SAW kedua-dua umat ini sering terlibat dalam pelbagai konflik. Mereka menjalin hubungan dengan pihak yang memusuhi Rasulullah SAW seperti Abdullah bin Ubai (ketua orang Munafik). Begitu juga dengan orang Quraisy.

Konflik dengan Bani Qainuqa, Bani Nadir dan Bani Quraizah sering timbul sehingga kadang-kadang menyebabkan berlaku pertentangan secara fizikal yang menyebabkan pertumpahan darah. Bagi menghalang kegiatan dakwah mereka mengadakan sekatan ekonomi pada umat Islam, mencipta fitnah dan cuba menimbulkan kebencian antara sesama Muslim yang ada di Madinah pada waktu itu.

Ini semua merupakan lembaran hitam dalam sejarah hubungan umat Islam dan Yahudi di zaman Rasulullah SAW. Maknanya permusuhan Yahudi terhadap Islam sudah diketahui dan sudah ada sejak dahulu lagi. Sehinggalah masa mutakhir ini, mereka tidak henti-henti melakukan tipu daya dan permusuhan terhadap kaum Muslim.

Justeru perseteruan antara kaum Muslimin dan kaum Yahudi di Palestin sebenarnya bukan lagi berkaitan soal penguasaan wilayah. Pertikaian ini dilihat dari segi sejarah lebih kepada persoalan agama, akidah dan Islam. Justeru, kebiadapan dan kekejaman rejim Zionisme ke atas umat Islam di Gaza sekarang ini mengingatkan kita kembali peristiwa bersejarah pembunuhan beramai-ramai (penghapusan etnik) umat Islam Bosnia oleh Serb pada tahun 1992.

Manakala pada 1998, ribuan Muslim Kosovo dicincang oleh puak Serbia. Cita-Cita mereka adalah untuk menghapuskan agama Islam di muka bumi ini.

Ini ditegaskan oleh Allah SWT dalam surah Al-Baqarah ayat 120 yang bermaksud: "Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka) "Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam) itulah petunjuk yang benar". Demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahi yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatu pun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu".

Janji Allah SWT tentang kemenangan Islam ini akan tetap berlaku dan kita akan mencapai kemenangan ke atas musuh Islam. Ini ditegaskan dalam firman-Nya yang bermaksud: "Dialah yang mengutuskan RasulNya dengan pertunjuk dan agama yang sebenar (Islam) untuk mengatasi atas seluruh agama sekaliannya meskipun orang musyrik membencinya." (Surah al-Taubah ayat 33).

Kemenangan ke atas Yahudi ini kemudian dikuatkan lagi oleh hadis daripada Abu Hurairah, yang mana Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Kiamat tidak akan terjadi sehingga kaum Muslimin memerangi Yahudi, lalu kaum Muslimin akan membunuh mereka sampai setiap orang Yahudi bersembunyi di balik batu dan pohon, tetapi batu dan pohon itu berkata, 'Wahai Muslim, wahai hamba Allah, ada orang Yahudi di belakangku, kemarilah dan bunuhlah dia.'Kecuali (pohon) gharqad kerana ia adalah pohon Yahudi." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Berdasarkan hadis ini jelas bahawa peperangan yang dapat menjamin kemenangan itu ialah bila mana umat Islam benar-benar bersatu hati dalam ikatan ukhuwah Islamiah.

Mereka bersatu di bawah naungan kehambaan kepada Allah SWT sehingga mereka itu benar-benar layak mendapat gelaran Muslim sejati dan gelaran hamba Allah, bukan atas nama kebangsaan, assabiyah atau kaum tertentu seperti mana yang berlaku di Palestin hari ini.

Harapan yang dinanti-nanti ini pasti tiba masanya dan sekarang sudah bermula gelombangnya yang bergerak melalui tiupan kesedaran agama dan kebangkitan Islam diseluruh dunia. Ramalan dan firasat nubuwah telah banyak berlaku seperti pembukaan kota Konstantinople oleh Muhammad al-Fatih pada tahun 1453 M dan sesudah itu akan tiba masanya pembukaan kota Rom sebagaimana yang dijanjikan dalam hadis sahih riwayat Ahmad, al-Hakim dan lain-lain.

Menurut sesetengah ulama Islam akan kembali sekali lagi di Eropah dan untuk kali kedua ini Islam akan masuk melalui timur. Hakikat ini pasti berlaku dan akan menjadi kenyataan sama ada melalui jalan kekerasan dan peperangan atau kebijaksanaan dakwah dan pemikiran atau kerelaan dan penerimaan hati musuh itu sendiri.

Sepanjang sejarah bangsa Yahudi, selamanya menjadi buruan segenap bangsa kerana mereka memusuhi segala ajaran agama di dunia. Kita yakin dan percaya berita baik ini akan tiba di mana akhirnya situasi peperangan akan berpihak kepada umat Islam.

Dengan kemenangan ini bererti kiamat betul-betul telah dekat. Jadi terjadinya kiamat itu dikaitkan dengan tanda-tanda tersebut.

Namun demikian bukan bererti Allah SWT tidak berkuasa menegakkan kiamat tanpa tanda-tanda itu melainkan kerana adanya hikmah yang Allah kehendaki. Sekali gus,ini sebagai bukti rahmat Allah, agar hamba-Nya sentiasa berwaspada dan berhati-hati. Ini juga untuk menunjukkan kesempurnaan aturan Allah terhadap seluruh makhluk-Nya dengan kekuasaan dan kehendak-Nya.

Ini adalah berita ghaib dari Rasullullah SAW yang pasti benar dan pasti akan berlaku. Sesungguhnya Rasullullah tidak mengucapkan perkara syariat mengikut kehendaknya sendiri, apa lagi perkara-perkara ghaib yang tidak dapat beliau ketahui, melainkan ia berasal dari wahyu Allah.

Dalam hal ini Allah SWT berfirman yang bermaksud: Dan tiadalah diucapkannya itu menurut kemahuan hawa nafsunya. Ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya). (Surah An-Najm ayat 3 hingga 4)

Ada yang berpendapat peperangan yang dimaksudkan dalam hadis tersebut adalah beberapa waktu sebelum kemunculan Dajjal dan turunnya Isa, kemudian berlanjutan hingga Dajjal muncul yang diikuti oleh Yahudi dan Isa turun lalu bergabung bersama barisan Muslimin.

Berita dalam hadis ini merupakan berita gembira bagi umat Islam. Ini merupakan janji Allah SWT yang akan memberi kemenangan kepada kaum Muslimin ke atas musuhnya Yahudi.

Hal ini pasti terjadi, berdasarkan kehendak kauniya (sunnah) Allah SWT. Namun ia bukan bererti kaum Muslimin boleh tidur lena, diam berpangku tangan menunggu datangnya kemenangan tersebut, tanpa mengambil sebab-sebab yang telah Allah tetapkan bersamaan dengan ketetapan takdir kauniya. Ini kerana Allah tidak menjadikan sesuatu, melainkan Allah tetapkan bersamanya sebabnya, sebagai suatu hikmah yang Allah kehendaki.

Sesungguhnya Allah tidak akan merubah suatu kaum sehingga mereka merubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. (Surah Ar-Ra'du ayat 11)

Ini bermakna Allah SWT menjadikan adanya perubahan keadaan, yang baik atau yang buruk pada sesuatu kaum dengan sebab-sebab yang diusahakan oleh kaum itu sendiri. Jika suatu kaum itu dalam keadaan baik, penuh kenikmatan, kemudian mereka melakukan sesuatu yang menyebabkan hilangnya kebaikan tersebut, maka Allah akan merubah keadaan mereka menjadi buruk dan sengsara.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: (Balasan) yang demikian itu, ialah kerana sesungguhnya Allah tidak akan mengubah sesuatu nikmat yang telah dikurniakan-Nya kepada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan (ingatlah) sesungguhnya Allah maha mendengar lagi mengetahui. (Surah Al-Anfaal ayat 53)

Oleh itu jika umat Islam ingin meraih kejayaan, kemuliaan dan kewibawaan, maka ia harus merubah diri dengan cara-cara yang sesuai dengan syariat.

Umat Islam perlu bersatu dan percayalah bahawa jika kita menolong agama Allah, nescaya ia akan menolong kita dan meneguhkan kedudukan kita. Maknanya jika kita mengamalkan apa yang diperintahkan dan menjauhi segala larangannya, sudah tentu Allah akan memenangkan kita ke atas Yahudi itu.


0 komentar:

Post a Comment

Copyright © ABDYA ACEH INDONESIA